Friday, April 2, 2010

DAP kantoi silap dedah fakta untuk menaikkan kerajaan Guan Eng




Isu perlantikan YDP MPPP seorang wanita yang cuba DAP banggakan hingga menyatakan pertama kali di Malaysia akhirnya telah memalukan diri mereka sendiri. Guan Eng kalau pergi ke mana-mana ceramah sering mendabik dada menyatakan

" kita kerajaan Pakatan Rakyat merupakan negeri yang pertama di Malaysia melantik YDP MPPP ( PBT ) dari golongan wanita "

Malah di dalam risalah 2 tahun pemerintahan Pakatan Rakyat , juga terdapat maklumat mengenai perlantikan YDP MPPP dari golongan wanita .




Semalam di Parlimen , sekutu Guan Eng iaitu Chong Eng ( MP Bukit Mertajam ) jelas malu besar kerana mendabik dada mendakwa Kerajaan Pulau Pinang merupakan negeri pertama di Malaysia melantik wanita sebagai Yang Dipertua (YDP) pihak berkuasa tempatan (PBT) . klik di sini

Bagaimanapun , Chong Eng yang banyak bercakap di Parlimen
agak 'terkedu' apabila Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Lajim Ukin membetulkan fakta itu dengan menyatakan telah ada sebelum ini wanita yang dilantik mengetuai PBT.

Menurutnya, PBT berkenaan ialah Majlis Daerah Kota Marudu (Luvita Koisun), Majlis Perbandaran Sungai Petani (Rozaina Radzi), Majlis Daerah Kubang Pasu (Datuk Che Barni Mohd. Nor) dan Datuk Adeline Leong pernah dilantik sebagai Presiden Majlis Perbandaran Sandakan selama empat tahun bermula 2000.

Apabila mendengar segala hujah oleh Datuk Lajim , untuk cover malu besar DAP dan kerajaan PP beliau mempersoalkan kerajaan Barisan Nasional (BN) walaupun selepas memerintah lebih 50 tahun, hanya mampu melantik beberapa wanita sahaja berbanding Pulau Pinang walaupun baru dua tahun memerintah tetapi memberikan peluang kepada golongan itu.Ini bertujuan untuk menunjukkan kerajaan BN mengamalkan diskriminasi gender dan tidak mengiktiraf kebolehan wanita untuk menduduki jawatan penting .

Sekali lagi , Datuk Lajim memberi hujah berbentuk fakta kepada Chong Eng yang cuba menutup kesilapan kerajaan DAP PP itu dengan menyatakan sejumlah 404 atau 12.6 peratus daripada 3,215 ahli majlis PBT seluruh negara bagi 2007 terdiri daripada wanita. Malah terdapat empat PBT mempunyai setiausaha wanita iaitu di Majlis Perbandaran Bentong, Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya, Majlis Daerah Lubuk Antu dan Majlis Daerah Simunjan .

Kepada Chong Eng , lain kali selidik dulu FAKTA sebenar sebelum bercakap . Jangan ikut seperti Khalifah Guan Eng kerana dia seorang khalifah yang dimuliakan oleh ulama2 PAS. Segala apa yang keluar dari mulutnya adalah betul dan benar belaka . Beliau cakap negeri Pulau Pinang merupakan negeri pertama melantik YDP PBT dari golongan wanita , pasti orang juak-juak kopiah PAS dan PKR tentu percaya sepenuhnya .

Kepada Melayu PP , lihat dan nilai sendiri perilaku Guan Eng dan kerajaan PP yang jelas telah bohong terang-terang bahawa kerajaan Pakatan Rakyat merupakan negeri pertama melantik YDP PBT dari golongan wanita .

No comments:

Post a Comment